Het is genoeg gezegd en geschreven; de campagne van Obama is superrijk. Of beter: superieur in het inzamelen van donaties. Dat bleek gister ook wel met bij het verkiezingsfilmpje van 30 minuten dat werd uitgezonden door 3 grote networks en enkele kabelzenders. Het kopen van de zendtijd zou zeker 4 miljoen dollar hebben gekost.
Toch vertelde Eline, de politicologie studente die stage loopt bij de campagne, dat de campagne kantoren nauwelijks of geen geld te besteden hebben. Dat geld is vooral voor de televisiespotjes en de rallys. Wat doen ze dan? Burgers en bedrijven melden zich spontaan aan. Mensen brengen hun oude computer en geven die aan de campagne. ICT bedrijfjes komen gratis langs om deze aan te sluiten op het interne Obama-netwerk. Daarmee worden duidelijke opdrachten uitgezonden vanuit de hiërarchie in Chicago. Opdrachten als: 'over 10 minuten gaan we allemaal bellen met geregistreerde kiezers in Nevada met de bijgeleverde scripts'. Zeer uptodate en gedisciplineerd.
Ondertussen komen zakenlieden met roodgloeiende blackberries om 19.00 uur 's avonds binnen na een dag werk en roepen: 'I wanna volunteer! What can I do?'. Soms zitten ze op de grond te bellen omdat de kantoorruimte in korte tijd te klein is geworden.
Benieuwd wat wij zo in Chesapeake tegenkomen. Nu ontbijten, we vertrekken zo.
Michiel
donderdag 30 oktober 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Prima dat jullie de Democratische campagne in de VS steunen. Neem wat ideeën mee naar Nederland, zou ik zeggen.
Harry.
Een reactie posten